![](/media/lib/298/n-lewitator-f80daca323a645b49cba883886b1ef68.jpg)
Najpotężniejszy akustyczny lewitator pozwoli w przyszłości na lewitowanie ludzi?
22 stycznia 2018, 09:57Na University of Bristol udowodniono, po raz pierwszy w historii, że możliwe jest wykorzystanie fal dźwiękowych do stabilnej lewitacji obiektów większych niż długość fali. To daje nadzieję na stabilne lewitowanie całych kapsuł z lekami czy mikroimplantów wewnątrz ludzkiego ciała. Niewykluczone, że w przyszłości możliwe będzie nawet lewitowanie ludzi.
![](/media/lib/315/n-bulwa-ostryzu-7558c286b3e673b100106dbb88557b5f.jpg)
Kurkumina naturalnym sposobem na zwiększenie wydolności wysiłkowej przy niewydolności serca
30 listopada 2018, 05:15Kurkumina, żółto-pomarańczowy barwnik z bulw ostryżu długiego, główny składnik przyprawy curry, pomaga zmniejszyć nietolerancję wysiłku związaną z niewydolnością serca.
![](/media/lib/389/n-rotor-mikrosilnika-78a066316bba3bf4d37585e7216c7fc8.jpg)
Milimetrowy silnik obrotowy napędzany światłem
21 lutego 2020, 10:35Badacze z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego wraz ze współpracownikami z Polski i Chin, zademonstrowali mikrosilnik zasilany wprost wiązką światła. Polimerowy pierścień o średnicy 5 milimetrów, napędzany i sterowany przy pomocy wiązki lasera, potrafi obracać się i wykonywać pracę, np. obracając inny element osadzony na tej samej osi.
![](/media/lib/442/n-losie-51684e4a6b2e451532cfe24ce0952fe4.jpg)
Naukowcy zbadali, kiedy w Polsce najłatwiej o kolizję z łosiem
11 lutego 2021, 05:26Jeszcze dekadę temu łosie występowały niemal wyłącznie na wschodzie Polski; dziś można je spotkać niemal w całym kraju. Ich najbardziej liczne populacje nadal są obecne w Polsce wschodniej i północno–wschodniej. Wypadkom drogowym z udziałem łosi przyjrzeli się naukowcy z Instytutu Biologii Ssaków PAN, Uniwersytetu w Białymstoku i Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie.
![](/media/lib/488/n-ciemnamat-1ed7f13b664fb99aa49cc2d4d40d4b9a.jpg)
GNOME publikuje pierwsze wyniki poszukiwań ciemnej materii
24 stycznia 2022, 13:21Międzynarodowy zespół naukowy pracujący przy projekcie GNOME, w skład którego wchodzą uczeni z Polski, Niemiec, Serbii, Izraela, Korei Południowej, Chin, Australii i USA, ogłosił pierwsze wyniki poszukiwań ciemnej materii za pomocą ogólnoświatowej sieci magnetometrów optycznych. We wspomnianych 8 krajach znajduje się 14 magnetometrów, a do obecnie opublikowanej analizy wykorzystano dane z 9 z nich.
![](/media/lib/565/n-pierscien-adbc295caf71893ec53e9cff7e1c3317.jpg)
Pierścień laserów mierzy codzienne zmiany prędkości obrotowej Ziemi
14 listopada 2023, 10:25Na Monachijskim Uniwersytecie Technicznym dokonano pierwszych pomiarów dziennych zmian prędkości obrotowej Ziemi. Stało się to możliwe dzięki udoskonaleniu pierścieniowego interferometru laserowego w Geodetic Observatory Wettzel, który rejestruje dane z niespotykaną wcześniej dokładnością. Pomiary te posłużą do dokładnego określenia położenia naszej planety w przestrzeni, co przyniesie korzyści badaniom nad klimatem i pozwoli na udoskonalenie modeli klimatycznych.
Samosmarujące się narty
12 stycznia 2007, 17:26Brytyjczycy opracowali narty, które samoistnie smarują się w czasie jazdy. Testy wykazały, że narty takie znacznie poprawiają prędkość na sztucznej nawierzchni oraz na sztucznie naśnieżanych stokach.
![Argentavis magnificens](/media/lib/11/1183457608_422894-b228e22524d4913b086801efcdb2a649.jpeg)
Kłopotliwe wznoszenie
3 lipca 2007, 10:09Największy ptak, jaki kiedykolwiek zamieszkiwał Ziemię, miał kłopoty ze wzbiciem się w powietrze. Argentavis magnificens, który żył w Ameryce Południowej 6 mln lat temu, ważył naprawdę dużo (68 kg, a nawet więcej) i według zespołu Sankara Chatterjee z Texas Tech University, musiał polegać na wznoszących prądach powietrza. Postępują tak współczesne duże ptaki, np. konodory.
![© slightly-less-rand omlicencja: Creative Commons](/media/lib/24/1204799926_790261-a921e0a384b75d5c72badceca457c4aa.jpeg)
Know-how walki płci za kierownicą
6 marca 2008, 10:28Kobiety i mężczyźni ciągle spierają się (i to nie tylko podczas jazdy) o sposób prowadzenia samochodu przez drugą z płci. Naukowcy twierdzą, że zjawisko to ma podłoże genetyczne.
![](/media/lib/43/droga-1eb1f26e19100b7a4d9f17b184c824ab.jpg)
Błędna percepcja kierowcy
5 lutego 2009, 12:47Dennis Shaffer, profesor psychologii z Ohio State University, przeprowadził ciekawe badania, które z jednej strony mogą wyjaśniać, dlaczego kierowcy jeżdżą zbyt szybko, a z drugiej - są interesującym przykładem, w jaki sposób działa nasza percepcja wzrokowa.